Tävling, altså. Varning för långt inlägg!

Idag var det som sagt dressyrtävling på SURF.
Min dag började strax innan sex då jag öppnade ögonen, stängde av larmet och "blundade" ett tag till. Ett tag till blev 45 minuter till, vilket ledde till att jag varken hann med frukost eller programrep som jag hade tänkt. Väl på plats putsade jag träns, sadlar och bytte schabrak och förundrades över hur stor skillnad det är på olika ridskolors klubbtävlingar.
.
Hemma i Malå hade vi heldagarsprojekt dagen innan en tävling! Hästar skulle duschas, manar skulle ryckas, hovskägg skulle trimmas och oftast hade man med det egna tränset dagen i ära. Tävlingsdagen började tidigt som ottan (om man inte spenderade natten i stallet, såklart) med en REJÄL ryktning, knoppning, svans-flätning och en  "hetsätning" av ett paket nudlar. Fastän det "bara" var en klubbtävling plockade man stolt fram det vita shabraket, dom vita ridbyxorna och kavajen.
På SURF började alla dagen 1 TIMME innan första start, (!) tränsen var inte smörjda varken igår eller i förrgår. Några få hade i och för sej vita ridbyxor, och nog såg jag en eller två kavajer, men det närmaste jag såg som liknade knoppar var någon ynka fläta i pannluggen...
Nåväl, alla ridskolar har sina traditioner.
Så med risk för att sticka ut allt för mycket lämnade jag kavajen och vita ridbyxor i bilen och red istället i mina vanliga ridkläder, vit krage och munkjacka. Hästen hade förstås vitt shabrak, men mer än så var det inte.
.
.
Hur gick det då? Jo, med Nixon (jag som tävlade i "utbildningssyfte") gick det helt ok. Han var mjuk och stadig i formen, för det mesta. Det blev någon slarv-miss då det blev ett avbrott i galoppen och han föll ut en aning på volterna, men i det stora hela är jag väldigt nöjd med honom!
Placeringsnöjd? Njaae, inte riktigt såå nöjd, så dom av min förvåning då jag hörde mitt namn ropas ut i högtalarna som 3:dje plats. Han fick många klappar och välförtjänta morötter innan jag kastade ut honom i hagen för att ta mej an Sarkof.
.
Domaren kommentar:
"Bra ridet! Han ser ut att trivas med dej.
Hamnar dock ofta bakom lod. Engagera bakbenen lite till så blir det bättre."

Det var bra nog tur att "lille" Sarkof (hans rygg mäter långt över mitt huvud) hade gått en klass innan, för det blev väldigt stressigt och jag hann inte rida fram så mycket som jag önskat.
Han är som sagt stark, jättestarkt! Jag med mina 160 cm har lite problem med att få ihop honom ordentligt i avbrotten då han gärna förvandlas till en travhäst som slutspurtar in i mål =) Höhö, inte riktigt. Men nästan..
.
Enormt stora steg har han också, och som jag studsade runt på banan måste jag ha gett ordet "studsboll" en ny innebörd. Haha! I slutet av programmet kunde jag inte hålla mej längre, utan red mot domaren med världens största flin. =)
.
Tydligen så såg det nog inte så farligt ut som det kändes, för jag förvånades åter igen då mitt namn ropades upp i högtalaren, nu som 2:a pristagare. Duktiga killen!
.
Domarens kommentar:
"Trevligt ridet! Tycker det är kul att se Sarkof mjuk och mer rakriktad än vanligt. Du rider honom bra.
För bättre poäng måste övergångarna bli bättre. Han blir lite stark."
.
.
Med andra ord är jag ganska nöjd med dagen. Det kunde ha gått sämre, men det kunde naturligtvis ha gått mycket bättre också!
Med tanke på hur lite dressyr jag ridit (och tävlat) dom senaste åren ("riktig" dressyr) så är väl inte en 3:e plats i LC:2 och en 2:a plats i LB:1 så jätte pjåkigt?
Men vet ni vad som vore ännu bättre? 2 st 1:a placeringar!
Jag och Liberty Tour

Kommentarer
Postat av: Sandra

Härligt att det gick så bra :D

2010-10-17 @ 09:27:39
Postat av: Josefine

scrapbooking är ju också kul :) ska jag nog börja med sen när man har lite tid att fördriva ;) hehe

2010-10-17 @ 11:12:26
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0