Valpkurs del 2

Då var andra valpkursträffen avklarad och jag fortsätter att förundras över hur otroligt bäst våran lilla hund är ♥
Men kan inte tro att han bara är 12 veckor och minstingen i gänget. (dom flesta är 4-7 mån)



Idag hade i alla fall alla med sej sina valpisar och det börjades med enkla kontaktövningar som jag utvecklade lite på egen hand efter instruktionerna vi fick, det var ju alldeles, alldeles för lätt =)

Det var tänkt att vi bara skulle stå och belöna direkt vi fick ögonkontakt, men eftersom Flips ögon är som fastnaglade i mina så gör jag det lite klurigare genom att röra på mej, hålla "godishanden" öppen lite var stans (ungeför som igår på hundträffen) och därefter k/b (klicka/belöna) för fin attityd och kontakt. Och jaa-a... den övningen gör han så otroligt klickren!

Sedan blev det lite prat och passivitetsövning, och det är något vi ska träna mera på! Det tar ett tag för honom att lägga sej ned och faktikst slappna av när vi står stilla. Inte så att han går runt och gnäller eller liknande, utan han söker ögonkontakt allt han kan för att få reda på vad han ska göra härnäst. Så det ska vi träna mera på, träna på att vara passiv =)


Sedan påbörjades inkallning lite smått med att "ladda upp" inkallningsordet (i mitt fall "Hit!"), det gick bra det med. Han lyssnar bra, men var lite trött och seg, men det var med all rätt eftersom vi då hade varit där ca 1,5 timmar. Tror jag ska med deras tips hem och prova med en lite mer allert vovve =) Längtar redan tills nästa gång!

Otroligt vacker bild på mej och en 10v Flip. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0