Otroligt ograciös

Idag var det premiärtur för både mej och Flip på elljusspåret och jag kan, med handen på hjärtat, säga att det nog var det mest ograciösa jag gjort i hela mitt liv, HAHA!! Oj, vad jag nästan skulle vilja ha det på film nu såhär i efterhand, men i stundens hetta var jag tvungen att ta några lungnande andetag och bita mej i läppen för att inte ge upp totalt och gå stampande därifrån... 

I första nedförsbacken fick vi sådan superfart att jag vurpade ordentligt när vi kom ner på "plan mark" och spåret vist svängde åt höger? Woooops, vad hände där? Dom är svårsvängda dom där jävlarna.... nåja, upp och hoppa. Oj, linan kom vist under skidan, ska bara fixa... och där var Flip iväg igen -swopp- så var Moa i backen igen! 

Ja, altså ni hör ju... jag kan inte påstå att jag var någon Gunde Svan direkt. Jag tror att nästa gång ska jag typ, jag vet inte, valla skidorna innan tillexempel? Och kanske göra några provåk INNAN jag tar med en galen jycke =) Jag har ju tammetusan inte satt foten i någon längskidapjäxa sedan högstadiet. Det får bli mitt skyll. 



Flip var i alla fall nöjd när vi kom hem. 
 

Kommentarer
Postat av: Cissi

Haha, jag har gjort precis likadant i vinter! Man är ju som du säger ingen Gunde Svan direkt, med tanke på antal år som har passerat utan att ens ha stått på ett par låååånga längdskidor. Att dessutom ta med en halvgalen jycke, och kombinera detta med nerförs (för att inte glömma de jävla uppförsbackarna!) och långa linor.. haha, hur tänkte vi där egentligen?

Nåja, andra gången jag åkte iväg tog jag spåret längs isen. MKT enklare på plan mark :)

Förövrigt så tycker jag det är fantastiskt roligt att läsa om dig och Flip, då jag själv har en aussiekille som blev 1 i februari, och har som anbition att komma ut tävla i diverse olika grenar :) Jag klickertränar också väldigt mkt, i princip vid all inlärning. Det är så intressant och kul att läsa om hur ni gör, era framsteg och träningen :)

Btw, vad har du för sele när du dragtränar? :)

/Cecilia (från Kalix, om utifall att du inte har stenkoll på vem jag är :P

Svar: Haha, ja hur fan tänkte vi där??!! Idioti är vad det är =) och jo, vist vet jag vem du är! det dära med plan mark (kanske över en sjö eller bara ett "vanligt" skoterspår) låter ju aningen klokare måste jag säga... Innan har vi bara swoschat iväg med sparken efter någon skogsväg, och det var mycket mera stabilt måste jag säga!

Just nu har jag bara en "vanlig" sele på honom, men tanken är att köpa en ordentlig dragsele när han vuxit helt klart och ska börja få dra "på riktigt", nu låter jag honom springa framför utan att dra (ja, jag försöker att inte låta honom dra iaf). Vad har du??

vad har ni tänkt tävla för något? vi har fortfarande alla dörrar öppna, men det som lockar mest är lydnad, rallylydnad, freestyle och agility =) jag har tänkt göra en höftröntgen på honom när han är mellan 1-1,5 innan jag börjar hoppträna med honom. tycker det känns bra att veta så att han är hel och frisk innan, bc har ju dom dära nedra höfterna man måste tänka på... =) fast det inte syns så är han korsning border/aussie. en väldigt hårig sådan ;) haha.

/Moa
Moa Bergström

2013-03-13 @ 08:21:41
URL: http://frokenfraken.blogg.se
Postat av: Cissi

Helt klart idioti, men kul såhär i efterhand :) Jo jag har tidigare använt spark, men då måste man ju hålla sig på vägarna.. mkt mysigare ut i skogen, eller på vattnet!

Jag har köpt en Nome-sele, som jag är toknöjd med! Har ett midjebälte med inbyggd resår så att det inte ska bli så stumt.
Jag har ju tagit det väldigt lugnt precis som du med draget, och det är bara någon vecka sen som han fick börja dra på riktigt. Sen har vi haft en annan hund också (3 årig border) fram till några veckor sen som älskade att dra, så då hade jag båda i lina. Det var perfekt för då fick unghunden lära sig vad det gick ut på, men han behövde i princip inte dra något utan mest bara springa :)

Jag har också det mesta öppet, men för mig är det väl agility, lydnad, rallylydnad, drag och spår som lockar mest.. haha, det var typ allt :) Jo, vi ska också på vår allra första utställning nu på söndag, men det är nog mer för uppfödarens skull :P

Jag tränar för att kunna starta LK1 nu i vår, har anmält till agility (fast vi har tjuvstartat lite försiktigt och tränat sånt som inte sliter så mkt, typ tunnlar, olika ingångsvinklar, balansbom, kontaktfält, att inte tjuvstarta och lite byten) Det är bara såå jäkla kul :) Sen har vi också hunnit med en kurs i rallylydnad, det var också riktigt roligt!

Jag kommer väl inte kunna hålla på med alla grenar samtidigt, men känner att jag vill testa på och se vad som passar oss båda bäst, och vad som är roligast.

Draget är ju en grej som jag tokfastnat för, det är häftigt att dra med en hund, men fasen med 2! Jag skulle nog kunna tänka mig att tävla i drag bara för at det är kul, men då var det ju den där biten att man ska klara av att stå på ett par skidor, hahaha :)

Han är verkligen toksöt din Flip, och jag håller med om att han har mkt hår :))

Svar: jamen det är ju en sån sele jag funderat på!! (vet iof inte hur många olika det finns...?) men du trivs med den säger du? jag måste införskaffa ett sånt där midjebälte också.
haha, ja man skulle ju vilja tävla ALLT för allting verkar ju så jäkla KUL!! spår ska vi nog ha på "sidan av" utan några tävlingsplaner tror jag... bra att ha något lungt på sidan av det lite mera stressande, typ agility =)

Jag längtar såååå mycket tills vi kan vara med på någon agilitykurs!! i uhb måste dom vara minst 1,5 år för att delta men vi har också tjuvstartat lite smått på balans, slalom, tunnlar och sånt. jag måste läsa på lite känner jag, har ingen aning om vad "ingångsvinklar" är för nåt ;)

din hund är ju sååååå läcker! det var en blue merle som var tanken först, men så fastnade jag för flippeliflopp istället och ångrar inte en sekund! han är otroligt lättlärd och kontaktsökande, precis som dom ska vara =)
Moa Bergström

2013-03-13 @ 14:22:09
Postat av: C

Selen var förövrigt inte särskilt dyr heller, köpte på djurmagazinet för ca 3-400:-, då hade jag med mig hunden och fick hjälp att passa ut rätt storlek :)

2013-03-13 @ 14:26:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0