Storkok!

För att neutralisera förra inlägget så kan jag berätta att jag gjort alldeles egen fruktpure idag, för första gången!
Lätt som en plätt var det, och defenetivt något jag kommer att göra fler gånger. Who know, jag kanske skippar burk-maten totalt och börjar ha stor-kok varje söndag!


I alla fall så blev det av hallon och äpplen idag. Så här gjorde jag:

Skala och kärna ur ca 1 kg äpplen, och lägg tillsammans med 1/2 påse osockrade hallon o en kastrull och täck med ca 3/4 del vatten.

(inget vatten ännu)




Små koka i ca 10 minuter, därefter körs alltihopa i en mixer för att utplåna alla spår av klumpar. Ett tips är att kolla en extra gång så att locket sitter som det ska...





Koka därefter ca 5 minuter till. Och Voila! En alldeles släät, förhoppningsvis god, fruktpure som du kan alla ingredienser utantill till
.





Låt kallna och sleva sedan upp lagoma portioner i tex plastmuggar.





Sist men inte minst -förslut! (i mitt fall med plast och tejp, men kom görna med tips på andra sätt)




Tadaaa!
Nu är översta hyllan i frysen full-smäckad med plastmuggar. Med andra ord gör Lillan det bäst i att tycka fruktpuren är riktigt smaskens =)

Om så inte är fallet så kan jag ju säga att den är ganska god även för äldre magar.





Kommentarer
Postat av: Jennie

mumsigt med fruktpuré! Jag gjorde nästan all mat till Kevin själv. Frös in i iskuber så man kunde ta fram lagom mängd och fort värma pyttelite till om det behövdes. När vi någon gång då och då behövde använda köpemat så köpte vi alltid i plastburkar(typ nature nes) sen återanvände jag burkarna i frysen. Bra storlek och med lock. Kevin älskade alla pureer med lax och ingefära(+ annat valfritt)

kram

2010-09-20 @ 19:23:05
Postat av: Sandr

Vilket storkok :) Det såg smarrigt ut tycker jag!

2010-09-20 @ 22:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0