Valprapport



Lilla Flip Flopp har redan gjort sej hemmastadd hos oss, det syntes redan andra dagen, så igår gjorde jag ett försök till inklickning

Redan långt innan vi bestämt oss för att skaffa valp så viste jag att Klickerträning absolut var något jag ville "hålla på med". Jag har slukat varenda bok jag hittat om klickerträning (det är inte bara en), och läst dom flesta artiklarna på internet (det är inte bara en), dessutom köpte jag mej en klicker redan innan vi bestämde oss för att skaffa hund (säg inget till Timmy, hehe) för att träna in den ordentligt. Med andra ord så är klickerträning någonting jag tror stenhårt på!

I alla fall. Jag provade att "klicka-in" Flip igår, men det verkade som att han inte riktigt förstod vad klicket betyder. Idag provade jag igen, fast med annan belöning, och när jag kastade iväg en boll som lekavslutning kom jag av misstag åt klickern. Flippen pallnitade mitt i språnget mot bollen, vände och kom tillbaka för sin belöning! 
Nu var det ju av misstag och i helt fel tillfälle, men alla gör misstag och så länge det inte händer fler gånger är det nog ingen fara. Men nu vet jag ju åtminstone att han vet vad klicket betyder ♥


Fördelar med klickerträning

• Man jobbar huvudsakligen med att belöna önskade beteenden i stället för att korrigera fel. Det ger arbetsglada hundar som tycker om att träna, och som inte är rädda för att göra fel. 

• I stället för att locka, leda och kommendera hunden lär man den att i hög grad själv räkna ut vilket beteende vi är ute efter. Det gör att det är mindre risk att hunden blir beroende av onödiga hjälper. 

• Eftersom hunden redan från början fått lära sig att erbjuda beteenden frivilligt, får man en hund som hela tiden deltar frivilligt i träningen. Man behöver inte bekymra sig över dålig kontakt om man har en ordentligt klickertränad hund! 

• Ett beteende som lärts in med hjälp av klickerträning verkar lättare att generalisera till nya miljöer och situationer. Det vill säga, om hunden har lärt sig en sak i en situation är det lätt att lära den att göra samma sak lika bra i andra situationer också. 

• Med hjälp av klickern kan du förstärka väldigt exakt – ”timingen” på belöningen blir bättre. Träningen blir mer effektiv, du sparar tid och du kan få exakt den precision du är ute efter. 

• I klickerträning lär vi först hunden vad den ska göra. Först när hunden utför beteendet perfekt sätter vi på kommandot. Eftersom hunden först lär sig beteendet innan vi lägger på kommandot får vi ett säkrare kommando som inte blir ”urvattnat”. 

• Klickerträning blir riktigt roligt när du har hållit på ett par månader. Efter ett tag får du vad vi kallar en ”klickerklok” hund. En klickerklok hund har lärt sig spelreglerna ordentligt, den älskar att träna, den erbjuder beteenden så det sprutar och är väldigt kreativ. Nya övningar går otroligt fort att lära in. Vi hoppas att du någon gång får uppleva hur det känns att träna en sådan hund. Det är en riktig kick! 

• Som klickertränare blir du allt duktigare på att observera beteenden och ”läsa” hunden, att dela upp träningen i små delmål och att öka kraven i små steg som är anpassade till hunden. 

• Också är det förskräckligt roligt när du väl kommer i gång! Du blir helt enkelt på bra humör av att träna på det här sättet. 
(lånat från Canis hemsida)


 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Varje gång du klickar vid fel tillfälle MÅSTE du ändå ge belöning. Felet är inte hela världen men utan belöningen avtar klickerns verkan. :)

Svar: jo ja vet. självklart fick han belöning endå, det var ju bara jag som gjorde fel. klick=ALLTID belöning!
Moa Bergström

2012-08-15 @ 14:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0